MİLAS-BODRUM HAVALİMANI
Havalimanları, ulaşım ve geçiş merkezleri olarak pek çok hizmet barındırdığından, ulaşım yapıları projelerinde birbirine entegre pek çok sistemin ustalıkla çözümlenmesi gerekmektedir. Kamu yapılarının genelinde olduğu gibi güvenlik, pratiklik ve konfor gibi ögelerin azami düzeyde kullanıcıya sunulması şarttır. Bu yazımızda referans proje olarak Milas-Bodrum Havalimanı’na ait tasarım detaylarını inceleyeceğiz.
Milas-Bodrum Havalimanı’nın Tarihi
1994 yılına dek bölgede coğrafi şartlar nedeniyle kısıtlı kapasite ile kullanılan tek bir havalimanının olması, yeni bir havalimanı ihtiyacını doğurmuş ve bu yapının inşası neredeyse zorunlu hale gelmiştir. 1994 yılında yapımına başlanmasına rağmen teknik sebeplerle inşaatı devam ettirilememiş ve dört yıl sonra cumhuriyetin ilanının 75. yılı için yapılan dış hatlar terminali ile Türkiye’nin en önemli havalimanları arasına girmiştir.
Önceleri, konumu gereği ismi sadece Bodrum Havalimanı olarak
düşünülse de Milas sınırları içerisinde de yer aldığından Milaslıların itirazı
sonucu Milas-Bodrum Havalimanı adıyla hizmete açılmıştır.
Bölgenin turistik bir geçiş noktası olması ve terminal
binalarının gitgide artan yolcu trafiğine cevap verememesi ile projenin
geliştirilmesine karar verilmiş; fakat inşaat süreci uzamıştır.
Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin, 1998 yılında
Milas-Bodrum Havalimanı’nın dış hatlar terminali tasarımı için düzenlediği
yarışmanın birincisi Tabanlıoğlu Mimarlık seçilmiştir.
Değişen ve gelişen ihtiyaçlar ile teknik sebepler doğrultusunda geliştirilen projenin inşaatına 2011 yılında başlanarak 15 ayda tamamlanmıştır.
Tasarımı ve Özellikleri
Yapı, coğrafi koşullar ve konum gözetilerek bir geçiş
kisvesinde, mevcut iç ve dış hatlar terminallerinin arasında tasarlanmış.
İşlevselliğin yanı sıra estetik ögeler de vurgulanarak, alandaki konforun
artırılması hedeflenmiş. Buna bağlı olarak, çatı ve cephelerden kontrollü
şekilde alınan gün ışığından optimum seviyede faydalanılıyor. Aynı zamanda
yapının genelinde ve tasarım ayrıntılarında Bodrum’a ait birikim ögeleri yer
alıyor.
Tabanlıoğlu, yapı tasarımında sürdürülebilir malzemeler kullanmayı tercih ederek cam ve taş uygulamalarına yer vermiş ve dış cepheden itibaren yaptığı uygulamaları içeri taşıyarak bütünlüğün bozulmamasını sağlamış. İç mekanlardaki kolonlar brüt beton şeklinde bırakılarak, dokulu beyaz duvarların sadeliği ile uyumlu bir birliktelik gösterirken, güvenli bir duruş hedeflenmiş.
Tabanlıoğlu, Bodrum’un simgesi haline gelen mavi cam tonunu
Check-in kontuarlarında yapının bütünlüğüne katkıda bulunacak şekilde
vurgulamış. Yapıda mavi rengi küçük detaylarla belirtilirken, mermerlerde
gri-siyah tercih edilerek alandaki derinlik sağlanmış. Ayrıca tasarımı
kendisine ait olan, alüminyum boruların demet gibi bağlandığı araları açık
tavan panelleri ile farkını ortaya koymuş.
Yolcu konforunun maksimum düzeyde düşünüldüğü havalimanında,
yolcuların uzun uçuşlar öncesi açık havadan faydalanarak uçuşlarını
bekledikleri kafeteryalar da mevcut.
Tabanlıoğlu, olası kriz anları ve yangın gibi muhtemel
problemler için iyi bir senaryo çalıştıklarını belirtiyor. Yangın dolapları da mimarın
tasarım ruhundan nasibini alarak dekoratif bir görünümle sergilenmiş.
Milas-Bodrum Havalimanı’nda, önemli geçiş noktalarında bulunması şart olan revir ve poliklinik hizmetleri de eksiksiz bir donanıma sahip şekilde kurgulanmış.
Kaynakça: